Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci föddes 15 april 1452 i Italien. Han var ett mångsidigt geni och han anses vara en av de största och mångsidigaste konstnärer som funnits. Inte bara som målare, bildhuggare och arkitekt utan även som ingenjör, mekaniker, fysiker, naturforskare, författare och musiker. Dessutom var han mycket kunnig i anatomi och matematik.

Han är mest känd för sina målningar, som till exempel Mona Lisa och Nattvarden, men han är också en erkänd vetenskapsman, ingenjör och uppfinnare.

Omkring år 1469 flyttade han till Florens och började arbeta som målare och skulptör.

Åren 1483-1499 tillbringade han i Florens där han hade tjänst hos hertig Ludvig Sforza, där han utförde studier till befästningar, stadsanläggningar, kanaler och kupoler till kyrkor. Han skissade även på stridsvagnar, ubåtar, katapulter och andra stridsvapen, där han anses varit långt före sin tid.

Leonardos idéer var väldigt långt före hans tid, med tanke på att han hade ritningar till en helikopter, en stridsvagn, användande av solenergi, en miniräknare.
Det är omöjligt att säga med säkerhet hur många eller ens vilka av hans uppfinningar som kom till att bli verklighet. Många av hans ritningar visade sig vara alldeles för kostsamma eller opraktiska och blev därför aldrig byggda.
Leonardo var en mästare när det handlade om mekaniska principer. Han utnyttjade hävstångseffektenremskivorvevarkugghjul, inklusive vinkelväxlar och kuggstångsstyrningsredskap.

Som forskare hade Leonardo ingen formell utbildning. Han gick heller inte på något universitet. På grund av detta blev majoriteten av hans observationer ignorerade av andra lärda män. Leonardos sätt att forska bestod av intensivt observerande och detaljerad bokföring och han använde sig nästan bara av sina ögon.
1483 målade han Madonnan i grottan och omkring år 1494 börja han måla nattvarden som tillsammans med "Mona Lisa" anses vara hans mest berömda verk och är den högst värderade tavlan i världen – år 1962 värderades den till 100 miljoner dollar.


Han dog i Amboise i Frankrike den 2 maj 1519, 67 år gammal. 



Leonardo da Vinci
Helikopter

Leonardo ritade helikoptern omkring år 1490.

Luftskruven är en av Leonardos mest välkända ritningar, och visar en konstnär och uppfinnare väl före sin tid. Denna arbetsmodell använder en vinkelväxel att snurra överdelen med tillhörande stödstruktur, som visar på ett sätt Leonardo tänkte flyg kan vara möjligt!

Kraften att driva helikoptern skulle komma från fyra män som puttade överdelen med tillhörande stödstruktur.

Leonardo var en produktiv uppfinnare och konstnär. Medan de flesta av hans flygmaskinritningar försöker efterlikna vingrörelser av fåglar, gjorde han en ritning av en flygmaskin som var lik en helikopter, som han kallade en luftskruv, eftersom den i hans vision skulle ha skruvats upp i luften.
Leonardo förstod att luft hade massa, som helikoptern kunde skruva sig in i, därför tänkte Leonardo sig denna design.

Vi vet att det skulle finnas några tekniska svårigheter när rotationen började, eftersom så snart huven och basen lyfte, skulle det inte finnas något fast för piloterna att skjuta mot, och rotationen skulle sluta, vilket skulle medföra att helikoptern landade. Leonardo var en "idéernas" man och denna uppfinning och ritning skiljer sig från allt annat från den tiden. Hans uppfinningsrikedom är en inspiration för oss alla att titta på saker annorlunda, att våga drömma. För varje uppfinning finns det prototyper och ritningar som aldrig fick luft under vingarna.



Leonardo da Vinci
Katapult

Leonardo ritade katapulten omkring år 1485.

Leonardo da Vinci använde den fjäderliknande energin som lagrades i böjt trä för att ge kraft till svängarmen .

Kraften från en fullstor katapult skulle ha varit enorm, och moderna återgivningar har visat att detta är sant!

Kolla på Discovery Channel's “Doing da Vinci” på webben för att se byggandet av en stor modell.  https://youtu.be/7qUivOCfGZ0

Någon kanske undrar varför Leonardo skulle utforma en slung-anordningsenhet när krutvapen hade uppfunnits och var i bruk. Kanske tänkte han att medan krut-baserade vapen användes i krig fanns det tillfällen då en slung-anordningsenhet fortfarande skulle kunna användas på ett effektivt sätt. Armborst och pilbåge, liksom svärd och andra vapen användes samtidigt som krutvapen under slutet av femtonde och sextonde århundradet. Allteftersom tillförlitligheten hos de krut-baserade vapnen förbättrades blev de så småningom de enda vapnen som användes.


Leonardo da Vinci
Tank

Leonardo da Vinci levde i våldsamma tider, och medan vi ser honom som ett geni och som en uppfinnare, konstnär och ingenjör, var han samtidigt tvingad till att se till att han var anställd av en Hertig eller Lord, även om han kan ha varit en pacifist, som kallade kriget - "djuriska galenskaper" insåg han att om han var anställd av en Hertig eller Lord skulle han ha möjlighet att utöva sin konst och arbeta med sina uppfinningar och sin forskning.

Det är inte känt om de krigsmaskiner han ritade någonsin byggdes, och vissa var ganska opraktiskta - såsom denna tank - men kriget var en del av livet på den tiden och det var tydligt att han använde dessa och andra konstruktioner som del av sitt cv. När han skrev ett brev till Ludovico Sforza, hertig av Milano berättade Leonardo om sina färdigheter, som en av sina många användbara förmågor skrev han om att han utformat ett bepansrat fordon:

"Jag kommer att bygga täckta vagnar, säkra och som inte går att attackera, när man går emot leden av fienden med deras artilleri, oavsett hur stor mängd soldater det kan vara, kommer de inte att kunna bryta igenom, och bakom de täckta vagnarna kommer infanteriet att kunna följa utan något hinder. "

Denna tank ritade Leonardo 1485, vi har inga uppgifter på att den byggdes vid den tidpunkten. Fullstora rekonstruktioner har byggts nyligen och de ser ganska klumpiga ut! Kolla på nätet Discovery Channel's "Doing da Vinci" för att se byggandet av en stor modell.  https://youtu.be/IgaRpfRvgTA

Vi vet att en del av hans försvarsanläggningar var ganska effektiva.
Denna tank skulle ha varit ganska svår att manövrera. Hjulen, som ni kan se lämnar inte mycket utrymme från marken, även om marken var ganska platt och slät, skulle det varit svårt att ta sig fram. Hjulen måste vara stora nog att bära upp vikten av konstruktionen och kanonerna (och människorna) allt skulle bli väldigt tungt och vikten av det hela skulle få hjulen att sjunka ner i marken, om inte underlaget var mycket torrt och hårt.



Leonardo da Vinci
Trebuchet

Mycket har skrivits om Leonardos konstverk, men också om hans vetenskapliga ingenjörskonster från hans dagböcker, anteckningar och ritningar (cirka 13 000 sidor!). Han är också känd för sina ritningar av vapen, han levde i en orolig tid med mycket krig och våldsamheter, det exakta datumet för denna ritning inte är känd, man kan anta att det var runt 1482-1485 då han också ritade andra liknande vapen, och då det upprepade gånger förekom attacker från olika länder och stadsstater där han bodde. Han sökte anställning hos hertigen av Milano, och detta kan ha varit en del av hans cv!

Det faktum att det inte finns några andra ritningar kan tyda på att han aldrig var tvungen att göra detaljerade planer för denna trebuchet - många av hans ritningar på vapen hade bara en eller två ritningar. Det intressanta är att en trebuchet hade varit ett välkänd belägringsvapen sedan medeltiden, och alla tidigare konstruktioner hade två master med en tvärstång mellan dem, men Leonardo kunde ge detta häftigaste av vapen sin egen prägel, - den enda trebuchet vi någonsin har sett med en enda mast! 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen