Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci föddes 15 april 1452 i Italien. Han var
ett mångsidigt geni och
han anses vara en av de största och mångsidigaste konstnärer som funnits. Inte
bara som målare, bildhuggare och arkitekt utan även som ingenjör, mekaniker,
fysiker, naturforskare, författare och musiker. Dessutom var han mycket kunnig
i anatomi och matematik.
Han är mest känd för sina målningar, som till exempel Mona Lisa och Nattvarden,
men han är också en erkänd vetenskapsman, ingenjör och uppfinnare.
Omkring år 1469 flyttade han till Florens och började
arbeta som målare och skulptör.
Åren 1483-1499 tillbringade han i Florens där han hade
tjänst hos hertig Ludvig Sforza, där han utförde studier till befästningar,
stadsanläggningar, kanaler och kupoler till kyrkor. Han skissade även på stridsvagnar,
ubåtar, katapulter och andra stridsvapen, där han anses varit långt
före sin tid.
Leonardos
idéer var väldigt långt före hans tid, med tanke på att han hade ritningar till
en helikopter, en stridsvagn, användande av solenergi, en miniräknare.
Det är omöjligt att säga med säkerhet hur många eller
ens vilka av hans uppfinningar som kom till att bli verklighet. Många av hans
ritningar visade sig vara alldeles för kostsamma eller opraktiska och blev
därför aldrig byggda.
Leonardo var
en mästare när det handlade om mekaniska principer. Han utnyttjade hävstångseffekten, remskivor, vevar, kugghjul, inklusive vinkelväxlar och kuggstångsstyrningsredskap.
Som
forskare hade Leonardo ingen formell utbildning. Han gick heller inte på något universitet. På grund av detta
blev majoriteten av hans observationer ignorerade av andra lärda män. Leonardos
sätt att forska bestod av intensivt observerande och detaljerad bokföring och
han använde sig nästan bara av sina ögon.
1483 målade han Madonnan
i grottan och omkring år 1494
börja han måla nattvarden som tillsammans med "Mona Lisa" anses vara hans mest
berömda verk och är den högst värderade tavlan i världen – år 1962 värderades
den till 100 miljoner dollar.
Han dog i Amboise i Frankrike den 2 maj 1519, 67 år gammal.
Leonardo da Vinci
Helikopter
Leonardo
ritade helikoptern omkring år 1490.
Luftskruven
är en av Leonardos mest välkända ritningar, och visar en konstnär och
uppfinnare väl före sin tid. Denna arbetsmodell använder en vinkelväxel att
snurra överdelen med tillhörande stödstruktur, som visar på ett sätt Leonardo
tänkte flyg kan vara möjligt!
Kraften att
driva helikoptern skulle komma från fyra män som puttade överdelen med
tillhörande stödstruktur.
Leonardo var
en produktiv uppfinnare och konstnär. Medan de flesta av hans flygmaskinritningar
försöker efterlikna vingrörelser av fåglar, gjorde han en ritning av en flygmaskin
som var lik en helikopter, som han kallade en luftskruv, eftersom den i hans
vision skulle ha skruvats upp i luften.
Leonardo
förstod att luft hade massa, som helikoptern kunde skruva sig in i, därför
tänkte Leonardo sig denna design.
Vi vet att
det skulle finnas några tekniska svårigheter när rotationen började, eftersom
så snart huven och basen lyfte, skulle det inte finnas något fast för piloterna
att skjuta mot, och rotationen skulle sluta, vilket skulle medföra att
helikoptern landade. Leonardo var en "idéernas" man och denna
uppfinning och ritning skiljer sig från allt annat från den tiden. Hans
uppfinningsrikedom är en inspiration för oss alla att titta på saker
annorlunda, att våga drömma. För varje uppfinning finns det prototyper och
ritningar som aldrig fick luft under vingarna.
Leonardo da Vinci
Katapult
Leonardo
ritade katapulten omkring år 1485.
Leonardo da
Vinci använde den fjäderliknande energin som lagrades i böjt trä för att ge
kraft till svängarmen .
Kraften från
en fullstor katapult skulle ha varit enorm, och moderna återgivningar har visat
att detta är sant!
Kolla på
Discovery Channel's “Doing da Vinci” på webben för att se byggandet av en stor
modell. https://youtu.be/7qUivOCfGZ0
Någon kanske
undrar varför Leonardo skulle utforma en slung-anordningsenhet när krutvapen
hade uppfunnits och var i bruk. Kanske tänkte han att medan krut-baserade vapen
användes i krig fanns det tillfällen då en slung-anordningsenhet fortfarande
skulle kunna användas på ett effektivt sätt. Armborst och pilbåge, liksom svärd
och andra vapen användes samtidigt som krutvapen under slutet av femtonde och
sextonde århundradet. Allteftersom tillförlitligheten hos de krut-baserade
vapnen förbättrades blev de så småningom de enda vapnen som användes.
Leonardo da Vinci
Tank
Leonardo da Vinci levde i våldsamma tider, och medan vi ser
honom som ett geni och som en uppfinnare, konstnär och ingenjör, var han samtidigt
tvingad till att se till att han var anställd av en Hertig eller Lord, även om
han kan ha varit en pacifist, som kallade kriget - "djuriska galenskaper"
insåg han att om han var anställd av en Hertig eller Lord skulle han ha
möjlighet att utöva sin konst och arbeta med sina uppfinningar och sin
forskning.
Det är inte känt om de krigsmaskiner han ritade någonsin byggdes,
och vissa var ganska opraktiskta - såsom denna tank - men kriget var en del av
livet på den tiden och det var tydligt att han använde dessa och andra
konstruktioner som del av sitt cv. När han skrev ett brev till Ludovico Sforza,
hertig av Milano berättade Leonardo om sina färdigheter, som en av sina många
användbara förmågor skrev han om att han utformat ett bepansrat fordon:
"Jag kommer att
bygga täckta vagnar, säkra och som inte går att attackera, när man går emot
leden av fienden med deras artilleri, oavsett hur stor mängd soldater det kan
vara, kommer de inte att kunna bryta igenom, och bakom de täckta vagnarna
kommer infanteriet att kunna följa utan något hinder. "
Denna tank ritade Leonardo 1485, vi har inga uppgifter på att
den byggdes vid den tidpunkten. Fullstora rekonstruktioner har byggts nyligen
och de ser ganska klumpiga ut! Kolla på nätet Discovery Channel's "Doing
da Vinci" för att se byggandet av en stor modell. https://youtu.be/IgaRpfRvgTA
Vi vet att en del av hans försvarsanläggningar var ganska
effektiva.
Denna tank skulle ha varit ganska svår att manövrera.
Hjulen, som ni kan se lämnar inte mycket utrymme från marken, även om marken
var ganska platt och slät, skulle det varit svårt att ta sig fram. Hjulen måste
vara stora nog att bära upp vikten av konstruktionen och kanonerna (och
människorna) allt skulle bli väldigt tungt och vikten av det hela skulle få hjulen
att sjunka ner i marken, om inte underlaget var mycket torrt och hårt.
Leonardo da Vinci
Trebuchet
Mycket har
skrivits om Leonardos konstverk, men också om hans vetenskapliga ingenjörskonster
från hans dagböcker, anteckningar och ritningar (cirka 13 000 sidor!). Han är
också känd för sina ritningar av vapen, han levde i en orolig tid med mycket
krig och våldsamheter, det exakta datumet för denna ritning inte är känd, man kan
anta att det var runt 1482-1485 då han också ritade andra liknande vapen, och då
det upprepade gånger förekom attacker från olika länder och stadsstater där han
bodde. Han sökte anställning hos hertigen av Milano, och detta kan ha varit en
del av hans cv!
Det faktum
att det inte finns några andra ritningar kan tyda på att han aldrig var tvungen
att göra detaljerade planer för denna trebuchet - många av hans ritningar på
vapen hade bara en eller två ritningar. Det intressanta är att en trebuchet
hade varit ett välkänd belägringsvapen sedan medeltiden, och alla tidigare
konstruktioner hade två master med en tvärstång mellan dem, men Leonardo kunde
ge detta häftigaste av vapen sin egen prägel, - den enda trebuchet vi någonsin
har sett med en enda mast!
Kommentarer
Skicka en kommentar